Zastanawiasz się jaki hosting wybrać?

Wybór odpowiedniego dostawcy usług hostingowych jest kluczowy dla osiągnięcia sukcesu Twojej strony internetowej. Nieodpowiednia decyzja może prowadzić do powtarzających się awarii witryny, naruszeń bezpieczeństwa, powolnych czasów ładowania i nieprzyjemnych doświadczeń związanych z niezadowalającym wsparciem technicznym. Poniższe wskazówki pomogą Ci w odpowiedzi na nurtujące Cię pytanie – jaki hosting wybrać.

Poznaj podstawowe zagadnienia, którymi warto się kierować przy wyborze hostingu lub zdaj się na moje doświadczenie i wiedzę i wybierz jedną z ofert zawartych w rankingu TOP 5 hostingu.

Wstęp

Chcesz stworzyć stronę firmową lub sklep internetowy? A może jesteś grafikiem komputerowym lub fotografem i chcesz przedstawić światu swoje portfolio? 

Usługi hostingowe są niezbędne dla każdego, kto chce zaistnieć w sieci. Hosting pozwala na przechowywanie plików oraz publikowanie stron internetowych.
Bez hostingu nie ma strony w internecie. Wybór odpowiedniego hostingu jest ważny, ponieważ decyduje o bezpieczeństwie i wydajności Twojej witryny, a tym samym o dobrym wizerunku, który chcesz wykreować. Ważna jest również cena, a raczej dobry stosunek ceny do jakości oferowanych usług hostingowych.

W tym artykule przedstawiam 10 kluczowych czynników, na które należy zwrócić uwagę przy rozważaniach jaki hosting wybrać.

 

Skrót

Jeśli nie masz czasu na czytanie całego wpisu, zwróć uwagę na najważniejsze czynniki:

  • uptime – średni czas działania powyżej 99,8 % – szczególnie ważny dla sklepów internetowych,
  • pojemność i rodzaj pamięci (SSD, NVMe) – w zależności od ilości i rozmiaru wrzucanych na stronę plików,
  • cena hostingu – w szczególności cena odnowienia usługi,
  • limity transferu danych – czym więcej tym lepiej, najlepszy jest brak limitów,
  • certyfikat SSL w cenie.

Zapraszam również do sprawdzenia rankingu hostingów, w którym zawarłem najlepsze oferty hostingu.

1. Uptime

Pierwszym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę jest uptime czyli średni czas działania przez jaki Twoja witryna pozostaje aktywna i dostępna dla odwiedzających. Jeśli serwery firmy hostingowej z jakichś powodów nie działają prawidłowo – Twoja strona również przestaje działać. Średni czas działania witryny jest ważny, ponieważ wpływa na ruch na witrynie. Twoja witryna nie będzie miała ruchu, jeśli odwiedzający nie będą mogli uzyskać do niej dostępu. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, godzina przestoju może oznaczać utratę potencjalnych klientów. 

Możesz posłużyć się również wskaźnikiem SLA, który większość firm hostingowych podaje w swoich regulaminach. Jest to gwarantowany czas dostępności usług.

W idealnych warunkach średni czas sprawności wynosi 100%, jednak jest praktycznie nieosiągalny. Firmy hostingowe muszą przeprowadzać prace związane z utrzymaniem serwerów  (najczęściej w późnych godzinach nocnych). Realnie u większości hostingodawców uptime wynosi 99 – 99,9 % – jeśli wartość ta jest niższa, powinieneś poszukać innej oferty.

Uptime 99,8 % – Twoja witryna uśredniając nie działa przez:

  • Dzień: 2m 53s
  • Tydzień: 20m 9.6s
  • Miesiąc: 1h 26m 56s
  • Rok: 17h 23m 16s

Uptime 99,9 % – Twoja witryna uśredniając nie działa przez:

  • Dzień: 1m 26s
  • Tydzień: 10m 5s
  • Miesiąc: 43m 28s
  • Rok: 8h 41m 38s
Jaki hosting

2. Pojemność i rodzaje dysków

Wybierając hosting WordPress musisz wiedzieć czym jest pamięć dyskowa hostingu. Pamięć czyli ilość miejsca na dysku firmy hostingowej przeznaczona do przechowywania danych Twojej strony internetowej. W pamięci zapisane będą wszystkie teksty, obrazy, filmy, ale również bazy danych czy e-maile.

Jedna instalacja WordPress, w tym wszystkie wtyczki, motywy i katalogi, zwykle zajmuje do 1 GB pamięci.

Jeśli Twoja strona jest głównie statyczna i zawiera niewielką ilość treści oraz zdjęć, plan o pojemności 2-5 GB powinien wystarczyć. Takie strony to m.in. blogi osobiste, strony-wizytówki firmowe, portfolia czy małe sklepy przyjmujące zamówienia online. W miarę rozwoju swojej witryny możesz zwiększyć pojemność do 10 GB.

Sklepy internetowe typu e-commerce wymagają dużo miejsca, ponieważ umieszczane są tam duże ilości zdjęć oferowanych produktów. Coraz popularniejsze stają się także filmy przedstawiające oferowane produkty, co oznacza, że będziesz potrzebować jeszcze więcej pamięci. W zależności od ilości multimediów będziesz potrzebować od 25 do 100 GB pamięci, a nawet więcej. Pamiętaj, że w miarę rozwoju swojej strony możesz rozważyć zwiększenie ilości miejsca na dysku.

Rodzaje dysków stosowanych w hostingu:

  • HDD – najstarsze i najwolniejsze, prędkość do 250 MB/s, IOPS 200. Oferty hostingu opartego na przestarzałych dyskach HDD lepiej odrzucić. Nasza witryna będzie działać wolniej i będzie bardziej narażona na downtime.
  • SDD – nowsze i szybsze niż HDD, prędkość do 550 MB/s, IOPS 90000. Dyski SSD przewyższają konwencjonalne dyski twarde ze względu na wyższą niezawodność, mniejsze zużycie energii i krótsze czasy odczytu/zapisu. Z dyskami SSD wydajność naszej strony będzie lepsza.
  • NVMe – jest to rodzaj dysku SSD z ulepszonym interfejsem danych. Prędkość do 3000 MB/s, IOPS 300000. Charakteryzują się dużą szybkością i wysoką wydajnością.
    IOPS – ilość operacji wejść/wyjść na sekundę

3. Jaki hosting? Cena i odnowienie!

To ile zainwestujesz pieniędzy w utrzymanie strony internetowej jest kwestią indywidualną i zależy od Twoich potrzeb. Jeśli dopiero zaczynasz, np. od małego bloga – raczej będziesz szukać opcji ekonomicznych. Możesz natomiast nie chcieć oszczędzać na ważnych dla Ciebie funkcjach, jeśli prowadzisz witrynę internetową dużej marki lub prężnie działający sklep internetowy.

Bez wątpienia rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jeśli chodzi o ceny, jest koszt odnowienia usługi. Możesz być zaskoczony, gdy odkryjesz, że koszt odnowienia hostingu w drugim roku jest znacząco wyższy niż początkowa opłata przy rejestracji. Unikaj więc pułapek cenowych. Oto przykładowa oferta jednej z bardziej rozpoznawalnych w Polsce firm:
– promocyjna cena za pierwszy rok: 30 zł 
– cena za przedłużenie umowy (drugi rok i kolejne lata): 480 zł
Oznacza to wzrost opłat o 1600% !!!

Przed zakupem planu hostingowego należy dokładnie przyjrzeć się polityce cenowej, aby uniknąć późniejszych niespodzianek. Zdecydowanie warto postawić na ofertę, która będzie korzystna cenowo w dłuższej niż rok perspektywie czasu.

Hosting WordPress

4. Wsparcie

Kolejną bardzo ważną sprawą jest obsługa klienta, a dokładnie szybkość jej reakcji na Twoje zapytania i problemy. Pomocna obsługa klienta oznacza, że możesz szybciej i skuteczniej rozwiązywać problemy ze swoją stroną internetową.

Dostawcy usług hostingowych zazwyczaj oferują pomoc za pośrednictwem panelu klienta, wiadomości mailowych, ale również przy użyciu Messenger’a czy WhatsApp’a. Najważniejsze jest to jak szybko mogą zareagować i jak kompetentny jest ich zespół wsparcia.

5. Jaki hosting? Transfer, najlepiej nielimitowany

Transfer określa całkowitą ilości danych jaką możesz przesłać na swoją stronę (lub strony) w ciągu miesiąca w ramach danego pakietu hostingowego. Czym większy transfer tym lepiej, istnieje również wiele ofert z nieograniczonym transferem. Po wykorzystaniu ustalonego transferu może on zostać zawieszony do następnego miesiąca lub spowolniony w zależności od regulaminu dostawcy hostingu.

6. Przepustowość

Przepustowość określa ilość danych jaka może być przesyłana z punktu A do punktu B w ciągu jednej sekundy. Im wyższa przepustowość, którą oferuje dostawca usług hostingowych, tym lepiej. Zbyt mała przepustowość przy dużym obciążeniu strony może znacznie spowolnić jej działanie. Parametr ten jest szczególnie ważny dla stron oraz sklepów internetowych z dużą ilością wizyt. Przepustowość to nie to samo co prędkość, jednak ma wpływ na szybkość ładowania strony.

7. Czas ładowania

Innym ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest czas potrzebny do załadowania strony internetowej. Podobnie jak uptime, czas ładowania strony w dużej mierze wpływa na ruch na witrynie. Dzieje się tak, ponieważ im wolniej ładują się strony internetowe, tym bardziej niecierpliwy jest odwiedzający. Badanie przeprowadzone przez Google wykazało, że 53% użytkowników mobilnych opuszcza witrynę, jeśli ładowanie strony trwa dłużej niż 3 sekundy. Z tego powodu potrzebujesz hosta, który może zapewnić czas ładowania strony wynoszący 3 sekundy lub mniej.

Na czas ładowania strony największy wpływa ma rozmiar witryny i poziom jej optymalizacji. Nie bez znaczenia jest jednak szybkość samego hostingu. Informacji o czasie ładowania nie znajdziemy na stronach firm hostingowych, ale możemy porównać te czasy na podstawie testów wykonanych w ramach recenzji hostingów.

8. Jaki hosting? Z certyfikatem SSL!

Warto sprawdzić czy firma hostingowa oferuje bezpłatny certyfikat SSL (Let’s Encrypt) w ramach swoich planów. Odpowiada on za szyfrowanie połączeń i wpływa na zaufanie do naszej witryny. O obecności certyfikatu SSL świadczy ikonka zamkniętej kłódki widoczna przed adresem URL witryny, na której się znajdujemy. 

SSL pomaga zabezpieczyć dane przesyłane przez osoby odwiedzające Twoją witrynę. Jakie dane? Chociażby te wpisywane w “formularz kontaktowy” znajdujący się na Twojej stronie. Jest to ekstremalnie ważne w przypadku sklepów internetowych gdzie przesyłanych jest wiele wrażliwych danych kupujących. Podczas wczytywania strony bez certyfikatu SSL wyświetlana jest najpierw strona ostrzegająca o tym, że połączenie nie jest prywatne.

Bez certyfikatu SSL nasza strona będzie miała bardzo niską pozycję w internecie, a co za tym idzie bardzo niską liczbę odwiedzin.

Za bardziej zaawansowane certyfikaty gwarantujące jeszcze większe bezpieczeństwo danych będziemy musieli dodatkowo zapłacić

9. Jaki hosting? Codzienne kopie zapasowe to must have!

Kopia zapasowa to kopia Twojej witryny, która pomaga w zabezpieczeniu jej treści oraz utrzymaniu jej działania. Zapobiega utracie postępów w budowaniu witryny i zgromadzonych danych w przypadku awarii. Dostawca usług hostingowych w ramach swojej oferty powinien oferować regularne tworzenie kopii zapasowych witryn internetowych. Częstotliwość tworzenia kopii zapasowych zależy od wybranego planu hostingowego i może wynosić np. raz na dzień lub raz na tydzień. Czym częściej tym oczywiście lepiej.

10. Bezpieczeństwo

Szukając odpowiedniej oferty hostingowej nie zapomnij o bezpieczeństwie. Wybór usługi, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa oznacza, że Twoja witryna, oraz dane Twoich klientów są bezpieczne. Twój plan hostingowy powinien zawierać funkcje odpowiedzialne za bezpieczeństwo, takie jak SSL, ochrona przed spamem, oraz ochrona przed atakami hakerskimi np. DDoS, REST API, brute force.

Inne funkcje

Zwróć uwagę również na dodatkowe funkcjonalności:

  • darmowa domena przez pierwszy rok w cenie hostingu,
  • okres testowy i czas na rezygnację z usługi ze zwrotem pieniędzy,
  • ilość domen możliwych do zarejestrowania w ramach danego planu hostingowego,
  • ilość i pojemność kont e-mail,
  • darmowa migracja strony,
  • automatyczny instalator WordPress,
  • lokalizacja hostingu (najlepiej w Polsce),
  • dostępność sieci CDN,
  • dostępność cPanel, DirectAdmin.